Przykładowy kalendarzyk

Poproszono mnie, abym rozpisał przykładowy dzień suplementacji, a także abym podał miejsca, gdzie najtaniej kupić suplementy – i pomógł wybrać najskuteczniejsze. Trochę mnie sumienie gryzie, bo parę miesięcy zajęło mi znalezienie czasu żeby to zrobić, no ale słowo się rzekło… Postaram się zrobić to w miarę przystępnie i tak, żeby było w miarę tanio.

Na początek uwaga – nie trzeba stosować wszystkich wypisanych tu suplementów, istotne są te, których akurat mamy niedobory. Problem w tym, że nie wiemy, czego nam brakuje. Stosowanie wszystkich jest dość problematyczne, z uwagi na cenę, ilość tabletek oraz ewentualne skutki uboczne oraz interakcje – może się okazać, że jesteśmy na przykład uczuleni na jakiś barwnik stosowany w jednym jedynym suplemencie, teraz dojść do tego która z 20 tabletek odpowiada za wysypkę… Nie będę też rozpisywał terapii na wypłukanie metali ciężkich – to jest coś niejako poza suplementami, powinno być wykonywane oddzielnie.

Poniżej jest rozpiska WSZYSTKICH możliwych supli, ale oczywiście można z tego wybrać tylko 2-3 najważniejsze. Nie ma pewności, że wszystkie niżej wymienione rzeczy są korzystne, na przykład nie wiadomo, jak chorzy reagują na tryptofan.

Rano, razem z największym posiłkiem (jeśli zawiera tłuszcze):

Wapń – 400 mg
Magnez – 150 mg
Witamina B complex wraz z B12
Omega 3 – 1000 mg EPA
Olej z wiesiołka – 1 łyżka
Witamina D3 – 3000 IU w zimie, 500 IU latem
Witamina K2
DHEA
Lecytyna sojowa – 10 gramów

W południe, razem z obiadem:

Urydyna – połowa dziennej porcji
Betaina – 2 gramy
Omega 3 – 1000 mg EPA
Olej z wiesiołka – 1 łyżka
MSM – 1 do 2 gramów
Beta – alanina – 1 do 2 gramów
Bor – przez pierwsze miesiące do 10 mg dziennie, potem po 3 mg. Jeśli ktoś nie jest w stanie dostać tabletek, może pić kwas borowy 3%, co da ten sam efekt – 3 ml rozmieszane w większej ilości wody, po kilku miesiącach zejść do 1 ml co drugi dzień albo 0,5 ml codziennie
Miedź – 2 mg
Cynk – 10 mg

(jeśli podczas obiadu jemy więcej tłustych rzeczy, niż podczas śniadania – zamieniamy rozpiskę miejscami i suplementy z śniadania -jemy przy obiedzie, obiadowe – przy śniadaniu)

Kolacja

Wapń – 400 mg
Magnez – 150 mg
Lit – 5 do 10 mg
Urydyna – druga połowa

Przed samym snem – tryptofan 0,5-2 gramy jeśli cierpimy na bezsenność i / lub zespół niespokojnych nóg, oraz żelazo około 30 mg, jeśli w badaniu mamy niski poziom ferrytyny

Teraz najważniejsze – gdzie kupić to wszystko? Część rzeczy jest opisanych na forum, jeśli ktoś lubi bawić się w małego chemika… pozwala to zaoszczędzić duże, duże sumy pieniędzy. Wapń, magnez, cynk, miedź, lit – można mieć za grosze, aczkolwiek akurat wapń i magnez są dość tanie, a samodzielne suplementy po prostu niesmaczne i trudne w dawkowaniu. Instrukcja przygotowania pozostałych:

klik

klik

Bardzo gorąco polecam zakupy w sklepach internetowych Iherb lub Vitacost w USA – pozwala to zaoszczędzić sporo pieniędzy i daje dostęp do rzeczy, których nie można kupić w Polsce, nie ma też ryzyka, że kupimy na allegro opakowanie wypełnione talkiem od jakiegoś przedsiębiorczego rodaka. Jak tam kupować – wyjaśniłem na forum

klik

B12 najlepiej kupić na Iherb lub allegro. Witamina B complex – każda mocna multi dla sportowców powinna być OK, ewentualnie zwykła, apteczna za kilka zł, ale w dużych dawkach. Omega 3 – dowolne tabletki z apteki. Lecytyna sojowa – dowolne tabletki z allegro albo lecytyna w proszku – w marketach są lecytyny firmy dr Soya, w sklepach dla sportowców – Vitalmax, na allegro można kupić na wagę lecytynę słonecznikową, co wychodzi najtaniej (i według mnie jest ona najsmaczniejsza, czy raczej – najmniej odrzucająca). Nie każdy jest w stanie znieść smak lecytyny w proszku, ale niektórym to smakuje. Żelazo – dowolne tabletki z apteki, jeśli pojawią się problemy żołądkowe, można spróbować formę fumaranu. Betaina – najtańszy preparat z allegro, ale ważne żeby to NIE była betaina HCL, która jest zupełnie innym suplementem. Najlepiej szukać pod nazwą TMG albo trimetyloglicyna. Dla odważnych – za chyba 30 zł można kupić kilogram przeznaczony do karmienia koni, taka sama ilość tabletkowanych może kosztować nawet ponad tysiąc zł. Witamina K2 – najlepiej kupić na iherb.com – wpisać w tamtejszą wyszukiwarkę super k2, nie podam dokładnego linku bo co chwilę zmieniają. Powinna mieć w składzie jednocześnie formy MK1, MK4 i MK7. Olej z wiesiołka – można poszukać w sklepach internetowych, wpisując w google np olej wiesiołka sklep. MSM – allegro, jest kilkadziesiąt ofert, do wyboru. Witamina D3 – należy zwrócić uwagę na to, aby w składzie był jakiś tłuszcz, na przykład olej sojowy, obecnie bez problemu można to kupić w każdej aptece, aczkolwiek dalej oferty z USA są najtańsze. Kwas borowy dostaniemy w każdej aptece za śmieszne grosze. Beta alanina – najtańsza dostępna forma jest w opakowaniach kilkuset gramów, co może wystarczyć nawet na 2 lata suplementacji. Ideałem jednak jest beta alanina wraz z histydyną, ciężka do kupienia i droższa. Jeśli ktoś chce kupić lit gotowy do suplementacji i nie bawić się w samodzielne przygotowanie – również należy skorzystać z iherb.com (uwaga z roku 2017 – znikł z oferty, niestety). Miedź w formie gotowych preparatów dostaniemy na allegro, cynk w aptece (preparat zincas) albo też na allegro. Tryptofan jest niestety dość drogi.